CREAM UNA BIBLIABOOK
Subtítol:
Cooperam com a germans.
Nom :
Mª del Carmen López Cañete
Repte : Crear una Bíbliabook de l'Antic i del Nou
Testament . Fer un concurs de preguntes Bibliaquestions.
La meva proposta va dirigida als alumnes de 5è que
hauran de treballar sobre el llibre sagrat del cristianisme la Bíblia
per conèixer i apropar-se més a Crist. Es tracta d'una proposta on
els alumnes per grups de forma cooperativa hauran de crear una
Bíbliabook (lapbook) de l'Antic Testament i del Nou Testament.
Hauran de fer la seva classificació corresponent dels llibres que la
conformen i cercar una obra d'art o imatge que la representi
juntament amb una cita bíblica. Hauran de crear diferents materials
per ubicar-la cronològicament i posar-hi tots l'autor del llibre.
Es farà una exposició de cada grup del seu treball,
després s'obrirà un debat. La següent sessió es crearan les
preguntes per fer el concurs de la Bíbliaquestions.
Per finalitzar la darrera sessió serà un concurs de
preguntes que s'anomerà Bíbliaquestions, en el que cada grup haurà
de crear preguntes per fer-li als altres grups, organitzats amb dos
grans grups Antic Testament i Nou Testament. S'hauran de demanar,
debatre, consensuar amb el grup per contestar i corregir si cal
(coavaluació), aniran sumant 1 punt per endevinar la pregunta,
guanyarà l'equip que més punts tingui.
A qui va adreçada:
La meva proposta va adreçada al CEIP Rafal Vell i
als alumnes de 5è de Primària. Cinquè té dues línies i es
junten a la classe de Religió A i B. És un grup on hi ha més
nines que nins, alguns alumnes tenen trastorn d'aprenentatge i un
alumne té trastorn de conducta. És un grup molt participatiu i
motivat amb moltes ganes d'aprendre sería la seva qualitat a
destacar.
Temporalització :
La unitat didàctica es desenvoluparà en 6 sessions
d'una hora cada una, es podrà reduir o ampliar les sessions en
funció del ritme de la classe.
La 1a sessió es farà una avaluació inicial dels
coneixements previs sobre la Bíblia. S'explicarà la unitat
didàctica, es faran els grups i es començarà l'activitat. El
dinamitzador organitzarà la tasca, el secretari anirà apuntant el
que els altres li diguin, quan tinguin tota la informació podran
començar la Bíbliabook.
La 2a sessió es farà la creació de la Bíbliabook.
La 3a sessió s'acabarà la Bibliabook i s'ordenarà
cronològicament els llibres.
La 4a sessió es farà l'exposició dels grups i el
debat.
La 5a sessió es farà la preparació de les
preguntes i el concurs Bíbliaquestions.
La 6a es farà l'avaluació final amb el concurs
Bibliaquestions i treure conclusions.
Objectius
Conèixer els diferents llibres que conformen l'Antic
i Nou Testament.
Saber representar amb una imatge i una cita bíblica
cada llibre de la Bíblia.
Crear un lapbook, el que anomenarem Bíbliabook.
Saber ubicar cronològicament els principals llibres
de la Bíblia.
Treballar en grups cooperatius.
Saber fer preguntes i respondre sobre la Bíblia així
com saber corregir si s'equivoquen.
Competències clau
CMCT: Competència matemàtica ciència i tecnologia.
AA: Aprendre a aprendre.
CMCT: Competència matemàtica ciència i tecnologia.
CD: Competència digital.
SIEE : Sentit d'iniciativa i esperit emprenedor.
Altres :
CL : Competència lingüística
CSC: Competència social i cívica.
Continguts, criteris d'avaluació i estàndars
d'aprenentatge avaluable.
CONTINGUTS
|
CRITERIS
D'AVALUACIÓ
|
ESTANDARS D'APRENENTATGE AVALUABLES.
|
BLOC 2. La Revelació
: Déu intervé en la història .
Continguts :
-La
Bíblia: estructura i composició.
|
3.Distingir i
memoritzar els diferents tipus de llibres de l’Antic i el Nou
Testament
4. Explicar els
diferents autors i moments de la història en què es va compondre
la Bíblia.
|
3.1. Anomena i classifica els grups de llibres en
l’Antic i el Nou Testament.
4.1. Confecciona materials per a ubicar
cronològicament els principals llibres de la Bíblia.
|
Estàndars d'aprenentatge amb les competències clau asociades.
|
|
|
Activitats planificades:
Abans de crear-la heu d'informar-vos, organitzar-vos
i seleccionar el més important:
Pautes
- Classificació dels llibres que conformen la Bíblia.
- Fer una breu descripció, cercar una imatge i una cita bíblica que la representi. Cerca autor i ubicar-la cronològicament amb diferents materials que després aniran al lapbook.
- Creació d'un lapbook que s'anomenarà Bíbliabook amb el més representatiu.
- La Bíbliabook tindrà un apartat de curiositats: en quines llengües està escrita la Bíblia? Cercar altres curiositats interessants.
- Exposició i debat.
- Ubicarem cronològicament a les cordes els anys dels llibres i prepararem les preguntes del concurs.
- Concurs Bíbliaquestions (Avaluació Final).
Metodologia:
La
metodología emprada és un metodologia guiada i sigfnificativa on
els alumnes hauran de seleccionar el més important dels llibres de
la Bíblia mitjançant la següent pàgina:
http://recursos.cnice.mec.es/bibliainfantil/catalan/nuevo/inicio/principal.htm,
estaran organitzats en grups cooperatius, tots hauran de cooperar per
crear la Bíbliabook i cada un tindrà una funció determinada dins
el grup.
Organització dels grups cooperatius:
Hi ha un total de 16 alumnes, que s'organitzaran en 4
grups de 4 persones cada grup.
1r Grup:
Antic Testament: Pentateuc i Històrics.
2n Grup:
Antic Testament: Profètics, Poètics i Sapiencials.
3r Grup:
Nou Testament: Evangelis i Fets dels Apòstols.
4r Grup:
Nou Testament: Cartes (Cartes Paulines i Cartes
Catòliques) i l'Apocalipsi.
Els grups seran grups
cooperatius i cada un tindrà una funció:
Dinamitzador:
organitza la tasca del grup.
Secretari: organitza el treball escrit.
Grafista: fa les retolacions, aferra les obres
d'art...
Portaveu: exposa oralment les conclusions del
treball al principi de l'exposició (després els altres també ho
exposaran). Al concurs és el que parlarà prèviament després de
posar-se d'acord amb el seu grup.
A l'exposició ells són els mestres i ens han
d'explicar el seu projecte, i els altres són els alumnes. Si hi ha
qualque dubte els alumnes poden demanar i han de saber aclarir els
dubtes, per això és important saber el que es posa en el projecte
per poder-ho explicar com si fossin professors.
Saber cooperar com a germans crec que és fonamental,
saber clarament quina funció han de fer i fer-la bé. Saber que
junts es poden fer grans coses.
Hauran de fer en diferents materials la cronologia
del seu llibre i posar-ho al lapbook. Es possarà entre tots unes
cordes a l'aula on els alumnes posaran els anys on es va escriure els
diferents llibres de la Bíblia amb un paper i una pinça es penjarà
a la corda i es quedarà a l'aula .
Al concurs de
Bíbliaquestions cada grup crearà
Materials:
Cartolines
Retoladors
Pintures
Folis de colors
Cordes
Pinces
Folis en blanc
Suro
Cartó
Ordinadors petits
Recursos
Per la creació de la Bíbliabook hauran de
consultar la següent pàgina:
http://recursos.cnice.mec.es/bibliainfantil/catalan/nuevo/inicio/principal.htm
Altres pàgines que poden emprar:
Biblija.net
https://www.biblija.net/biblija.cgi?l=es
Poden emprar internet per cercar més informació si
cal.
Altres:
Consulta del llibre sagrat de la Bíblia.
Avaluació:
És farà una avaluació inicial dels coneixements
previs de la Biblia. S'avaluarà el seu progrès així com
l'adquisició dels coneixements en el seu procés
d'ensenyança-aprenentatge. S'avaluarà
també la creativitat i l'originalitat. S'avaluarà
si saben cooperar amb els grups cooperatius.
L'avaluació final serà el concurs de
Bíbliaquestions, on els alumnes hauran de contestar a les preguntes
del seu llibre com també dels altres llibres on s'avaluarà
l'escolta activa a les exposicions.
Avaluació inicial:
QÜESTIONARI AVALUACIÓ INICIAL
Que coneixes de sa Bíblia?
En quins dos grans grups es divideix la Bíblia?
Quins noms coneixes dels llibres de la Bíblia?
Sabries explicar qualque llibre.
Quina finalitat creus que té la Bíblia?
Quins autors coneixes de qualque llibre?
Avaluació Final:
Ítem | A.1 | A.2 | A.3 | A.4 | A.5 | A.6 |
A.7 | A.8 | A.9 | A.10 | A.11 | A.12 | A.13 | A.14 |
TR | ||||||||||||||
PS | ||||||||||||||
CO | ||||||||||||||
PA | ||||||||||||||
CR | ||||||||||||||
EA | ||||||||||||||
AC |
TR: Treball
PS: Procés
CO: Coopera
PA: Participació
CR: Creativitat
EA: Escolta activa
AC: Adquisició de coneixements
Escala d'avaluació
1 gens 2 poc 3 suficent 4 bastant 5 molt
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.