divendres, 28 de juny del 2019

Experiències de trobada amb Jesús


1. Títol de la unitat didàctica:
Experiències de trobada:
La trobada de de Jesús amb l’altre ens ajuda a trobar-nos amb Jesús i amb el Proïsme.

2. Destinataris de la proposta:
Alumnes d’un grup-classe de 30 persones del 3r curs d’ESO d’una escola concertada on la religió catòlica és una assignatura obligatòria.
El grup-classe té mitja dotzena d’alumnes amb necessitats educatives especials i adaptacions curriculars no significatives que no afecten a l’assignatura de Religió Catòlica.

3. Objectius:
Ø  Comprendre els aspectes bàsics de la trobada de Jesús amb altres persones a diferents relats evangèlics.
Ø  Analitzar els ‘perquè’ de la transformació personal que suposa la trobada amb altres persones.
Ø  Actuar per tal de convertir les trobades del dia a dia amb el nostre proïsme en un reflexe, vivència i experiència evangèlica de veritable trobada amb Jesucrist.


4. Competències clau:
Competència d’aprendre a aprendre:
Ø  L’alumne desenvolupa aquesta competència quan ha de planifica, estructura i seqüenciar un storyboard previ al treball final de producció de material audiovisual.
Competència lingüística:
Ø  L’alumne desenvolupa aquesta competència mitjançant el treball de lectura, síntesi i redacció de les respostes a una batería de preguntes formulada pel professor.
Competència social i ciutadana:
Ø  L’alumne desenvolupa aquesta competència demanant i contestant amb els companys; establint un diàleg.
Competència espaial i d’interacció amb el món físic:
Ø  L’alumne desenvolupa aquesta competència durant les dinàmiques de moure’s dins l’aula i anar topant-se amb els demés per tal de trobar-se i interactuar amb ells. 
5. Continguts:

6. Activitats planificades:
6.2. Explicació per part del professor: Explicació dels elements característics de dues experiencies de trobada amb Jesús a l’Evangeli:
Jesús i Nicodem
Jesús ressuscitat s’apareix a Maria Margalena
Lectura i comentari dels textos bíblics
6.3. Rutina de Pensament ‘Veig, pens, em demano’ basada en la reflexió 
       sobre la següent frase que el professor posa a la pissara:
La coincidència és l’acció anònima de Déu  (Albert Einstein)
6.3. Pluja d’idees en grup gran I
Després d’haver llegit aquesta frase i reflexionat sobre ella individualment uns 2 o 3 minuts. Què vos sugereix?
Pluja d’idees en grup gran.
Un alumne fa de ‘secretari’ i apunta a la pissarra les idees suggerides pels companys.
6.4. Rutina de pensament II: Veig, pens, em demano
Se’ls hi projecta aquestes imatges als alumnes:
Resultado de imagen de simbiosis animal https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgBWkBcqfcpeN8CGINcrng_QfYIsrANfuqJ7Dt2Vk1UX3avbRILdNhyphenhyphenYcaEEBnZm3OSwenmC0dLXbePcNKthO9mo90cfbvuZBExQvQ_MqJLrbl5IdKV3zLlv9HAY61ZCIHBClvZXHu78P1U/s1600/chorlito-egipcio-cocodrilo-del-nilo.jpg
6.5. Pluja d’idees en grup gran II
Després d’haver vist aquestes imatges de diferents exemples de simbiosi animal. Què vos suggereixen? Es podrien extrapolar a les relacions de ‘trobada’ amb altres persones? Per què?
6.6. Pensau en dos minuts una cançó que per a vosaltres tengui alguna referència a una experiència de trobada.
El professor la cerca per l’ordinador de l’aula. La cançó escollida és la de ‘Vuelve’ del cantautor Beret.
Mentre sona la cançó els alumnes es mouen individualment per l’aula (abans s’ha procurat decantar el mobiliari que fa més nosa; però no molt). Cada cert temps el professor atura la música com si fos el típic ‘joc de les cadires’ i, un cop no es sent la música, cada alumne s’ha d’apropar al company de qui hagui quedat més aprop. Llavors, el professor formula una pregunta que els alumnes que han quedat emparellats s’han de respondre mirant-se mutuament.
Les preguntes formulades són les següents.
-Com et sents avui?
-Quan no et sents bé, a qui cerques?
- Pensa en un problema o una situació que t’hagui afectat darrerament i intenta transmetre només amb la mirada al teu company com t’ha fet sentir.
- Reflexió final (professor): el que fa Jesús a la majoria de relats de trobada amb altres a l’Evangeli és precísament això: posar-se al nivell dels demés utilitzant la seva mirada i la seva proximitat. El mateix hem de fer nosaltres en el nostre dia a dia si volem ser seguidors i testimonis del seu missatge.
6.7. Treball-qüestionari a resoldre en grup petit:
1. Escolliu un text evangèlic en el que Jesús es trobi amb una altra persona i aquesta es vegi transformada d’alguna manera per Ell. (Per exemple, els diferents textos de curacions de Jesús a malalts o afectats d’alguna dolència de l’Evangeli de Lluc).
2. Una vegada triat el text, copiau-lo de www.biblija.net triau un títol o titular que el resumeixi i copiau-ne correctament la cita bíblica corresponent.
3. Feis una síntesi /resum del text; d’allò que més vos cridi l’atenció. Llegiu-lo vàries vegades anotant-ne les idees principals abans de fer-ne la síntesi.
4. Explicau els diferents personatges que hi aparèixen. Qui són, què fan, quina informació aporta el text sobre ells?
5. Com li canvia la vida a la persona que s’ha trobat amb Jesús.
6. Actualitzau el missatge evangèlic. Com podríeu aplicar l’experiència   de trobada amb Jesús que apareix al text que heu analitzat amb l’actualitat, en el vostre dia a dia?
7. Activitat final:
         Els alumnes han d’el·laborar una producció audiovisual del tipus que vulguin. Com, per exemple, un ‘tutorial’ de youtube, un draw my life, una petita representació teatral gravada, una animació tipus dibuixos animats o amb ninots de plastelina, etc.
La duració de la presentació audiovisual no pot ser superior a 5 minuts.
8. Exposició i visionatge de tots els vídeos que han preparat els diferents grups cooperatius.
7. Metodologia, materials i recursos a utilizar:
Metodologia: Treball en grup petit (grups cooperatius de 4/5 persones), rutina de pensament (veig-pens-em demano), pluja d’idees en grup gran, activitats basades en el desenvolupament d’intel·ligències múltiples.
Materials: pissarra blanca, projector, ordinador d’aula, retoladors de pissarra blanca, fulls blancs, bolígrafs, llàpissos, telèfons mòbils (amb capacitat de gravació de vídeo, ordinador, programari informàtic o aplicació mòbil per fer muntatge audiovisual).
Recursos:
Recursos digitals: youtubevideos (canalmormon). ‘Jesús y Maria Margdalena’  i ‘Jesús y Nicodemo’
Biblia online: http:// www.biblija.net (en català)
Llibres:
Llibre de text. Religió Catòlica. Edebé on. 3er d’ESO. Barcelona. 2016.
8. Stàndards d’aprenentatge avaluables:
Ø  L’alumne comprèn un text evangèlic de trobada de Jesús amb una altra persona a la que li transforma la vida i sap extrapolar-lo a una situació actual de trobada amb l’altre.  
Ø  L’alumne és capaç d’analitzar un texte evangèlic i actualitzar-ne el seu missatge.
9. Temporalització:
4 sessions d’uns 55-60 minuts cadascuna (aproximadament). Seria un mes de duració ja que l’assignatura té una càrrega horària d’una hora setmanal. Més detalladament, la distribució proposada seria:
Sessió 1: activitats 1-6
Sessió 2: activitat 7
Sessió 3: activitat 7
Sessió 4: activitat 8
10. Avaluació:
El professor avaluarà la present unitat didàctica posant dues notes: la de l’escrit del primer treball. Preguntes-resposta en grup i una segona nota de la presentació audiovisual feta també en grup.
11. Intel·ligències múltiples:
Els alumnes de tercer d’ESO del Colegio Santa Teresa del Pont d’Inca han treballat les intel·ligències múltiples fent una sèrie d’activitats entorn al tema
Experiències de trobada:
La trobada de Jesús amb l’altre ens ajuda a trobar-nos amb Jesús i amb el Proïsme.
A continuació faig una síntesi de com hem treballat les diferents intel·ligències durant les úniques dues sessions que hem fet fins ara:
Hem utilitzat la intel·ligència lingüístico-verbal per llegir i treballar textos evangèlics –especialment de l’evangeli de Lluc- en els que es narren experiències de trobada de diferents persones amb Jesús i de com aquestes experiències provoquen un gran canvi en elles.
També hem treballat la intel·ligència lingüística, intrapersonal i interpersonal mitjançant dues rutines de pensament del tipus ‘Veig-pens-em demano’ que han generat brainstorming i debat a classe. Les hem fetes a partir d’una frase d’Albert Einstein:
‘La coincidència es la manera que té Déu de romandre anònim’
A partir de la reflexió sobre aquesta frase i també sobre imatges de relació de simbiosi entre diferents espècies animals s’ha encetat el tema de la importància de les trobades a la nostra vida: trobades amb desconeguts que han esdevingut coneguts, trobades amb amics i familiars que el que propicíen no és altre cosa que establim lligams entre nosaltres.
Per tal de treballar les intel·ligències musical, cinestèsica-corporal i interpersonal, hem fet una dinàmica en la que els alumnes han triat una cançó que per a ells els hi suposés una experiència de trobada. Per unanimitat, ha guanyat la cançó ‘Vuelve’ de Beret i mentre l’escoltaven anaven movent-se per la classe fins que els hi aturavem la música i se’ls hi anaven formulant preguntes que havien de comentar amb el company o companya que es trobés més aprop seu en aquell moment.
L’experiència ha estat molt interessant ja que s’havien de mirar als ulls persones que –tot i que es conèixen des de fa anys- no tenen per què tenir una excesiva confiança entre ells.
Totes aquestes situacions han donat peu a treballar en profunditat les experiències de trobada de Jesús als Evangelis i com podem inspirar-nos amb elles per seguir el seu missatge i aplicar-lo a les nostres trobades del dia a dia amb el proïsme.
Neus Ramón Garcías
Professora de Religió de Secundària del Colegio Santa Teresa (Pont d’Inca. Mallorca).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.