1.
Títol de la unitat didàctica:
Experiències
de trobada:
La
trobada de de Jesús amb l’altre ens ajuda a trobar-nos amb Jesús i amb el
Proïsme.
2.
Destinataris de la proposta:
Alumnes d’un grup-classe de 30 persones del 3r
curs d’ESO d’una escola concertada on la religió catòlica és una assignatura
obligatòria.
El
grup-classe té mitja dotzena d’alumnes amb necessitats educatives especials i
adaptacions curriculars no significatives que no afecten a l’assignatura de
Religió Catòlica.
3.
Objectius:
Ø Comprendre
els aspectes bàsics de la trobada de Jesús amb altres persones a diferents
relats evangèlics.
Ø Analitzar
els ‘perquè’ de la transformació personal que suposa la trobada amb altres
persones.
Ø Actuar
per tal de convertir les trobades del dia a dia amb el nostre proïsme en un reflexe,
vivència i experiència evangèlica de veritable trobada amb Jesucrist.
4.
Competències clau:
Competència
d’aprendre a aprendre:
Ø L’alumne
desenvolupa aquesta competència quan ha de planifica, estructura i seqüenciar
un storyboard previ al treball final de producció de material audiovisual.
Competència
lingüística:
Ø L’alumne
desenvolupa aquesta competència mitjançant el treball de lectura, síntesi i
redacció de les respostes a una batería de preguntes formulada pel professor.
Competència social i
ciutadana:
Ø L’alumne
desenvolupa aquesta competència demanant i contestant amb els companys;
establint un diàleg.
Competència espaial i
d’interacció amb el món físic:
Ø L’alumne
desenvolupa aquesta competència durant les dinàmiques de moure’s dins l’aula i
anar topant-se amb els demés per tal de trobar-se i interactuar amb ells.
5.
Continguts:
6.
Activitats planificades:
6.2. Explicació per
part del professor: Explicació dels elements característics de dues
experiencies de trobada amb Jesús a l’Evangeli:
Jesús i Nicodem
Jesús ressuscitat
s’apareix a Maria Margalena
Lectura i comentari
dels textos bíblics
6.3. Rutina de
Pensament ‘Veig, pens, em demano’ basada en la reflexió
sobre la següent frase que el professor posa
a la pissara:
‘La coincidència és l’acció anònima de Déu’ (Albert Einstein)
6.3. Pluja d’idees en
grup gran I
Després d’haver
llegit aquesta frase i reflexionat sobre ella individualment uns 2 o 3 minuts.
Què vos sugereix?
Pluja d’idees en grup
gran.
Un alumne fa de
‘secretari’ i apunta a la pissarra les idees suggerides pels companys.
6.4. Rutina de
pensament II: Veig, pens, em demano
Se’ls hi projecta
aquestes imatges als alumnes:
6.5. Pluja d’idees en
grup gran II
Després d’haver vist
aquestes imatges de diferents exemples de simbiosi animal. Què vos suggereixen?
Es podrien extrapolar a les relacions de ‘trobada’ amb altres persones? Per
què?
6.6. Pensau en dos
minuts una cançó que per a vosaltres tengui alguna referència a una experiència
de trobada.
El professor la cerca
per l’ordinador de l’aula. La cançó escollida és la de ‘Vuelve’ del cantautor
Beret.
Mentre sona la cançó
els alumnes es mouen individualment per l’aula (abans s’ha procurat decantar el
mobiliari que fa més nosa; però no molt). Cada cert temps el professor atura la
música com si fos el típic ‘joc de les cadires’ i, un cop no es sent la música,
cada alumne s’ha d’apropar al company de qui hagui quedat més aprop. Llavors,
el professor formula una pregunta que els alumnes que han quedat emparellats
s’han de respondre mirant-se mutuament.
Les preguntes
formulades són les següents.
-Com et sents avui?
-Quan no et sents bé, a qui cerques?
- Pensa en un
problema o una situació que t’hagui afectat darrerament i intenta transmetre
només amb la mirada al teu company com t’ha fet sentir.
- Reflexió final (professor):
el que fa Jesús a la majoria de relats de trobada amb altres a l’Evangeli és
precísament això: posar-se al nivell dels demés utilitzant la seva mirada i la
seva proximitat. El mateix hem de fer nosaltres en el nostre dia a dia si volem
ser seguidors i testimonis del seu missatge.
6.7.
Treball-qüestionari a resoldre en grup petit:
1. Escolliu un text
evangèlic en el que Jesús es trobi amb una altra persona i aquesta es vegi transformada
d’alguna manera per Ell. (Per exemple, els diferents textos de curacions de
Jesús a malalts o afectats d’alguna dolència de l’Evangeli de Lluc).
2. Una vegada triat
el text, copiau-lo de www.biblija.net
triau un títol o titular que el resumeixi i copiau-ne correctament la cita
bíblica corresponent.
3. Feis una síntesi
/resum del text; d’allò que més vos cridi l’atenció. Llegiu-lo vàries vegades
anotant-ne les idees principals abans de fer-ne la síntesi.
4. Explicau els
diferents personatges que hi aparèixen. Qui són, què fan, quina informació
aporta el text sobre ells?
5. Com li canvia la
vida a la persona que s’ha trobat amb Jesús.
6. Actualitzau el
missatge evangèlic. Com podríeu aplicar l’experiència de trobada amb Jesús que apareix al text que
heu analitzat amb l’actualitat, en el vostre dia a dia?
7. Activitat final:
Els alumnes han d’el·laborar una
producció audiovisual del tipus que vulguin. Com, per exemple, un ‘tutorial’ de
youtube, un draw my life, una petita representació teatral gravada, una
animació tipus dibuixos animats o amb ninots de plastelina, etc.
La duració de la
presentació audiovisual no pot ser superior a 5 minuts.
8. Exposició i
visionatge de tots els vídeos que han preparat els diferents grups cooperatius.
7.
Metodologia, materials i recursos a utilizar:
Metodologia:
Treball en grup petit (grups cooperatius de 4/5 persones), rutina de pensament
(veig-pens-em demano), pluja d’idees en grup gran, activitats basades en el
desenvolupament d’intel·ligències múltiples.
Materials:
pissarra blanca, projector, ordinador d’aula, retoladors de pissarra blanca,
fulls blancs, bolígrafs, llàpissos, telèfons mòbils (amb capacitat de gravació
de vídeo, ordinador, programari informàtic o aplicació mòbil per fer muntatge
audiovisual).
Recursos:
Recursos
digitals: youtubevideos (canalmormon). ‘Jesús y Maria Margdalena’ i ‘Jesús y Nicodemo’
Llibres:
Llibre
de text. Religió Catòlica. Edebé on.
3er d’ESO. Barcelona. 2016.
8.
Stàndards d’aprenentatge avaluables:
Ø L’alumne
comprèn un text evangèlic de trobada de Jesús amb una altra persona a la que li
transforma la vida i sap extrapolar-lo a una situació actual de trobada amb
l’altre.
Ø L’alumne
és capaç d’analitzar un texte evangèlic i actualitzar-ne el seu missatge.
9.
Temporalització:
4 sessions d’uns
55-60 minuts cadascuna (aproximadament). Seria un mes de duració ja que
l’assignatura té una càrrega horària d’una hora setmanal. Més detalladament, la
distribució proposada seria:
Sessió 1: activitats 1-6
Sessió 2: activitat 7
Sessió 3: activitat 7
Sessió 4: activitat 8
10.
Avaluació:
El professor avaluarà
la present unitat didàctica posant dues notes: la de l’escrit del primer
treball. Preguntes-resposta en grup i una segona nota de la presentació
audiovisual feta també en grup.
11.
Intel·ligències múltiples:
Els alumnes de
tercer d’ESO del Colegio Santa Teresa del Pont d’Inca han treballat les
intel·ligències múltiples fent una sèrie d’activitats entorn al tema
Experiències
de trobada:
La
trobada de Jesús amb l’altre ens ajuda a trobar-nos amb Jesús i amb el Proïsme.
A continuació faig
una síntesi de com hem treballat les diferents intel·ligències durant les úniques
dues sessions que hem fet fins ara:
Hem utilitzat la
intel·ligència lingüístico-verbal per llegir i treballar textos evangèlics –especialment
de l’evangeli de Lluc- en els que es narren experiències de trobada de
diferents persones amb Jesús i de com aquestes experiències provoquen un gran
canvi en elles.
També hem treballat
la intel·ligència lingüística, intrapersonal i interpersonal mitjançant dues
rutines de pensament del tipus ‘Veig-pens-em demano’ que han generat brainstorming i debat a classe. Les hem
fetes a partir d’una frase d’Albert Einstein:
‘La coincidència es
la manera que té Déu de romandre anònim’
A partir de la
reflexió sobre aquesta frase i també sobre imatges de relació de simbiosi entre
diferents espècies animals s’ha encetat el tema de la importància de les
trobades a la nostra vida: trobades amb desconeguts que han esdevingut
coneguts, trobades amb amics i familiars que el que propicíen no és altre cosa
que establim lligams entre nosaltres.
Per tal de treballar
les intel·ligències musical, cinestèsica-corporal i interpersonal, hem fet una dinàmica
en la que els alumnes han triat una cançó que per a ells els hi suposés una
experiència de trobada. Per unanimitat, ha guanyat la cançó ‘Vuelve’ de Beret i mentre l’escoltaven
anaven movent-se per la classe fins que els hi aturavem la música i se’ls hi
anaven formulant preguntes que havien de comentar amb el company o companya que
es trobés més aprop seu en aquell moment.
L’experiència ha
estat molt interessant ja que s’havien de mirar als ulls persones que –tot i
que es conèixen des de fa anys- no tenen per què tenir una excesiva confiança
entre ells.
Totes aquestes
situacions han donat peu a treballar en profunditat les experiències de trobada
de Jesús als Evangelis i com podem inspirar-nos amb elles per seguir el seu
missatge i aplicar-lo a les nostres trobades del dia a dia amb el proïsme.
Neus Ramón Garcías
Professora de Religió
de Secundària del Colegio Santa Teresa (Pont d’Inca. Mallorca).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.