TÍTOL:
GIMCANA VIRTUAL I PANTALLA GIRATÒRIA .
SUBTÍTOL: “RECONNECTAM”
AUTORA: Mª DEL CARME LÓPEZ CAÑETE
AUTORA: Mª DEL CARME LÓPEZ CAÑETE
Justificació
La
meva proposta va adreçada als alumnes de 5è curs del CEIP Bartomeu
Ordines de Consell. Està inserida dins el 3r Trimestre després que
al 2n Trimestre hagin treballat la Setmana Santa. És un bon recurs
per explicar el temps pasqual.
Característiques
dels alumnes.
En
total són 21 alumnes, de dues línies A i B a diferents hores, és a
dir, no es junten. Al grup A hi ha 12 alumnes i al grup B 9
alumnes. Al grup A i al B hi ha un predomini de nines que de nins,
només hi ha 3 nins a cada grup. És un grup participatiu i dinàmic.
No hi ha amb alumnes amb necessitats educatives greus.
Temporalització
La
proposta durarà 6 sessions. Hi haurà 6 sessions de 1 hora .
Objectius
Saber
utilitzar les TIC a les classes de Religió.
Saber
utilitzar els diferents programes proposats.
Conèixer
l'Ascensió i la Pentecosta.
Saber
qui es l'Esperit Sant.
Conèixer
que és ser un misioner avui en dia.
Saber
treballar en grups cooperatius.
Practicar
la coavaluació amb l'altre grup.
Saber
treballar en grups cooperatius.
Practicar
la creativitat i el pensament crític.
Competències
clau
Les
competències que es treballen en la proposta didàctica són les
següents:
Competència
en comunicació lingüística.
Competència
aprendre a aprendre.
Competència
digital
Competència
social i cívica.
Competència
sentit d'iniciativa i esperit emprenedor.
Competència
consciència i expressions culturals
Continguts
BLOC 3. JESUCRIST, COMPLIMENT DE LA HISTÒRIA DE LA SALVACIÓ |
CONTINGUTS
|
CRITERIS
D'AVALUACIÓ
|
ESTANDARDS
D'APRENENTATGE AVALUABLES.
|
La
resurrecció: compliment del pla salvífic de Déu
|
3. Comprendre que Déu rescata Jesús de la mort. | 3.1. Assenyala afirmacions dels testimonis recollides en els primers capítols dels Fets dels Apòstols on es reconeix que la resurrecció és acció de Déu. |
3.2. Reconstrueix utilitzant les TIC les trobades amb el Ressuscitat que descriuen els relats evangèlics. |
3.3. Cerca i explica signes i gestos de la comunitat cristiana on es manifesta la presència de Jesús avui. |
Estàndards
d'aprenentatge
|
|
|
Sessions
La
meva proposta va dirigida als grups A i B de 5è, que no es junten .
He creat amb el padlet un pont de comunicació amb els dos grups.
Al padlet hi ha diferents activitats per cada grup d'aquesta manera
la tasca serà enriquida, ja que complirà una doble funció que
fasin l'activitat i els diferents grups puguin veure les activitats
que han fet els altres. També hi ha una tasca que hauran de fer
conjuntament. He creat una gimkana virtual en les diferents
activitats, on els alumnes que acabin abans de cada grup tindran un
punt més en la nota final de les activitats.
La
1 sessió: A la primera sessió és farà l'avaluació inicial
del tema. Després s'explicarà que és un padlet i tots junts anirem
al padlet. Hauran de seguir i fer totes les activitats que surten
al padlet, s'explicarà que si no s'específica el grup les hauran de
fer els dos grups però a les que ho especifica només les han de fer
el grup que es demana, per aquest motiu s'han de fixar bé que grup
l'ha de fer. Començarem llegint les entrades de la Bíblia a la
Biblija.net que surt al padlet. Després es mirarà el vídeo de
l'Ascensió i la Pentecosta. Es començarà amb el projecte
d'investigació on els alumnes hauran de respondre les preguntes que
se'ls demana.
La
2a sessió: A la segona sessió els alumnes acabaran el projecte
d'investigació de L'Ascensió i de la Pentecosta, cada grup farà
el seu projecte.
La
3a sessió: A la tercera sessió es farà un mapa mental amb el
més important dels dos projectes d'investigació amb l'aplicació
canva.
La
4a sessió: Es llegiran els articles de com ha de ser un
missioner i quines característiques ha de tenir. Es realitzarà
una rutina de pensament. I es començaran les diferents activitats
de cada grup. El grup A farà un missatge missioner amb el canva i el
grup B farà un missatge missioner amb el podcast.
La
5a sessió: Es diu Pantalla giratòria (com fol giratori) els
alumnes hauran de dir el que saben de l'Ascensió, la Pentecosta i
ser missioner avui en dia, i els diferents grups A i B corregiran i
ampliaran la informació de cada tema. (Coavaluació)
La
6a sessió: S'explicarà que és un kahoot i serà un instrument
per l'avaluació juntament amb la pantalla giratòria.
Les
sessions es poden reduir o ampliar en funció de les necessitats
preferentment reduir ja que les sessions només són de 1 hora
setmanal.
Activitats
al padlet
QR
CODE
Metodologia
La
metodologia emprada en la proposta didàctica Gimcana virtual i
pantalla giratòria és reflexiva, comunicativa,
activa, participativa i diversa. Els alumnes treballaran en
grups cooperatius. Cada grup A i B s'organitzaran
en subgrups de grups cooperatius, amb la següent distribució:
-El
secretari s'encarregarà d'escriure al padlet.
-El
president s'encarregarà d'organitzar la tasca al grup.
-El
portaveu s'encarregarà de donar veu al grup.
-El
grafista s'encarrega de cercar imatges, informació, exemples...
He
integrat les TIC a la proposta creant un padlet on els alumnes poden
mirar el vídeo que conté i les entrades a la Bíblia per després
fer les activitats que he creat al padlet. La primera activitat és
un projecte d'investigació sobre l'Ascensió al grup de 5èA i al
grup de 5èB és un projecte d'investigació sobre la Pentecosta.
Després hi ha diverses activitats amb el canva de fer mapes mentals.
A mesura que vagin seguint el padlet hi ha diverses entrades de
notícies de què és ser missioner i quines característiques han de
tenir segons el Papa Francesc. Després he creat una rutina de
pensament de metodologies actives amb el símil que els deixebles de
Jesús en l'actualitat serien els missioners , els alumnes primer
individualment han de pensar 3 idees de ser missioner, després han
de crear dues preguntes sobre ser missioner, a la següent han de
finalitzar la frase si fossis missioner..., i per finalitzar han de
crear una metàfora. Després de fer-ho individualment en grup hauran
de consensuar el que han posat tots i posar al padlet les millors
opcions.
La
segona activitat al grup de 5è A han de crear una portada amb un
missatge missioner i els del grup 5èB han de de crear un podcast
explicant que farien si fossin missioners. Es podcast es podria
posar a sa seva classe perquè tots ho sentin i a altres classes
seria una bona manera d'arribar als alumnes que no fan religió, però
han d'estar tots d'acord sinó fos així no es faria, al igual que
han d'estar d'acord a pujar-ho al padlet.
Material
Ordinadors
Projector
Recursos.
Ordinadors
Padlet
Pissarra
digital
Biblija:
Canva
:
Podcast
Jamendo
Youtube.
Adaptacions
curriculars no significatives.
Als
alumnes que ho necessitin se´ls hi farà reforç si ho necessiten
entre d'altres, depenen
de
les necessitats que puguin tenir.
Adaptacions
curriculars significatives.
No
es faran adaptacions curriculars significatives perquè no és
necessari a aquest grup.
Avaluació
L'avaluació será contínua,global i formativa al llarg del procés d'ensenyament i aprenentatge, serà sumatòria al final del procés, de manera que s'avaluï el nivel d'assoliment aconseguit.L'avaluació objectiva garantirà una valoració adequada de la dedicació, l'esforçi i el rendiment de tots els alumnes.
Avaluació
Inicial
Es
farà una avaluació inicial per saber quins coneixements tenen els
alumnes del tema.
- Què coneixes de l'Ascensió de Jesús?
- Què coneixes del dia de Pentecosta?
- Què coneixes de l'Esperit Sant?
- Què és un missioner?
Avaluació
Final
Es
farà una avaluació final amb la pantalla giratòria amb les
mateixes preguntes que a l'avaluació inicial i a més es farà un
kahoot sobre l'Ascensió, la Pentecosta i ser missioner avui en dia
per saber quins coneixements han adquirit. També s'avaluaran les
activitats i el procés dels alumnes. Els alumnes que primer acabin
les activitats abans d'arribar a la pantalla giratòria tindran un
punt més a l'avaluació.
Kahoot
:
1.
Què és la Pentecosta per al poble de Jesús?
a)És una festa que succeeix 50 dies després de la Pasqua. En ella donen les gràcies per la llei que Déu entrega a Moisès en el Mont Sinaí.
b) És una festa on se celebra l'alliberació del poble de l'esclavitud d'Egipte guiats per en Moisès.
c) És una festa on celebren el compliment de la promesa feta per Déu al poble d'Israel.
2. Què és la Pentecosta pels cristians?
a) És una festa per celebrar la Mort i la Resurrecció de Jesús.
b) És una festa on celebrem la promesa de L'Esperit Sant als apòstols i ocorre 50 dies després de la Pasqua.
c) És una festa on celebrem la vinguda de l'Esperit Sant promesa feta per Jesús als apòstols i ocorre cinquanta dies després de la Pasqua.
3. Quants d'apòstols estaven reunits en la Pentecosta?
a) Faltava l'apòstol Tomàs.
b) Estaven quasi tots reunits.
c) Estaven tots reunits.
4. Què va passar a la casa on estaven els apòstols reunits?
a) Varen caure trons i llamps damunt la casa.
b) Va venir del cel uns renous estranys sobre la casa.
c) Del cel va venir un renou amb un vent molt fort que va omplir tota la casa.
5. Què li va succeir als apòstols?
a)S'aparegueren uns àngels i ells no sabien que pensar.
b) Varen aparèixer unes llengües com de foc damunt el cap de cada un d'ells.
c) Varen tenir por i no entenien el que estava succeint.
6. Quins canvis va provocar l'Esperit Sant als apòstols?
a) Començaren a parlar en altres idiomes.
b) Començaren a fer miracles.
c) Començaren a predicar per tot el món.
7. Com va reaccionar la gent del poble?
a) Estaven espantats de sentir parlar d'aquesta manera.
b) Estaven furiosos i es burlaven.
c) Estaven admirats perquè els sentien parlar en el seu propi idioma.
8. Què varen fer els apòstols davant la reacció de la gent?
a) Llavors Pere, es va molestar i els va cridar l'atenció per incrèduls.
b) Llavor Pere amb els altres onze apòstols al seu costat va començar a predicar la Bona Nova.
c) Llavors Joan juntament amb els altres apòstols van començar a predicar la Bona Nova.
a)És una festa que succeeix 50 dies després de la Pasqua. En ella donen les gràcies per la llei que Déu entrega a Moisès en el Mont Sinaí.
b) És una festa on se celebra l'alliberació del poble de l'esclavitud d'Egipte guiats per en Moisès.
c) És una festa on celebren el compliment de la promesa feta per Déu al poble d'Israel.
2. Què és la Pentecosta pels cristians?
a) És una festa per celebrar la Mort i la Resurrecció de Jesús.
b) És una festa on celebrem la promesa de L'Esperit Sant als apòstols i ocorre 50 dies després de la Pasqua.
c) És una festa on celebrem la vinguda de l'Esperit Sant promesa feta per Jesús als apòstols i ocorre cinquanta dies després de la Pasqua.
3. Quants d'apòstols estaven reunits en la Pentecosta?
a) Faltava l'apòstol Tomàs.
b) Estaven quasi tots reunits.
c) Estaven tots reunits.
4. Què va passar a la casa on estaven els apòstols reunits?
a) Varen caure trons i llamps damunt la casa.
b) Va venir del cel uns renous estranys sobre la casa.
c) Del cel va venir un renou amb un vent molt fort que va omplir tota la casa.
5. Què li va succeir als apòstols?
a)S'aparegueren uns àngels i ells no sabien que pensar.
b) Varen aparèixer unes llengües com de foc damunt el cap de cada un d'ells.
c) Varen tenir por i no entenien el que estava succeint.
6. Quins canvis va provocar l'Esperit Sant als apòstols?
a) Començaren a parlar en altres idiomes.
b) Començaren a fer miracles.
c) Començaren a predicar per tot el món.
7. Com va reaccionar la gent del poble?
a) Estaven espantats de sentir parlar d'aquesta manera.
b) Estaven furiosos i es burlaven.
c) Estaven admirats perquè els sentien parlar en el seu propi idioma.
8. Què varen fer els apòstols davant la reacció de la gent?
a) Llavors Pere, es va molestar i els va cridar l'atenció per incrèduls.
b) Llavor Pere amb els altres onze apòstols al seu costat va començar a predicar la Bona Nova.
c) Llavors Joan juntament amb els altres apòstols van començar a predicar la Bona Nova.
9.Quan
es celebra L'Ascensió?
a) 40 dies després
del Diumenge de Resurrecció.
b) 50 dies després
del Diumenge de Resurrecció.
c) 10 dies després
del Diumenge de Resurrecció.
10.A
on va succeir l'Ascensió?
a) Reunits a una
mateixa casa
b) Al mont de les
Oliveres
c) Al poble
11.
Què es ser missioner avui en dia?
a)Ser missioner avui
en dia és com ser deixeble al temps de Jesús.
b) Ser missioner és
fer les coses per egoïsme
c) Ser missioner és
no ser humil
12.Qui
és l'Esperit Sant?
a)L' Esperit Sant és
la força interior que habita dins nosaltres des de el bateig.
b) L'Esperit Sant és
un dels treus deus.
c) L'Esperit Sant no
és important.
13.Qui
conforma la Santíssima Trinitat?
a)Déu
el pare, Jesús el fill i l'Esperit Sant, un sol Déu.
b)Tres
deus.
c)Déu
i Jesús.
14.Amb
la Pentecosta neixen les primeres comunitats cristianes i l'Església?
a)Sí
b)No
c)Potser
15.Quins
dons dóna l'Esperit Sant?
a)El
do de la saviesa, de l'enteniment, del consell, de la fortitud, de la
ciència, de la pietat i temor de Déu.
b)El
do de creativitat, de l'enteniment, del consell, de la fortitud, de
la ciència, de la pietat i temor de Déu.
c)
El do de l'esperança , de l'enteniment , del consell, de la
fortitud, de la ciència, de la pietat i temor de Déu.
Avaluació
Final:
Ítem
|
A.1
|
A.2
|
A.3
|
A.4
|
A.5
|
A.6
|
A.7
|
A.8
|
A.9
|
A.10
|
A.11
|
A.12
|
A.13
|
A.14
|
TR
|
||||||||||||||
PS
|
||||||||||||||
CO
|
EA
|
||||||||||||||
AC
|
||||||||||||||
PA
|
||||||||||||||
CR
|
||||||||||||||
CA
|
||||||||||||||
KH
|
TR:
Treball PA: Participació
PS:
Procés CR: Creativitat
CO:
Coopera CA: Coavaluació (Pantalla Giratoria)
EA:
Escolta activa KH: Kahoot
AC:
Adquisició de coneixements
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.