diumenge, 2 de juny del 2019

Gimcana virtual i pantalla giratòria


TÍTOL: GIMCANA VIRTUAL I PANTALLA GIRATÒRIA .
SUBTÍTOL: “RECONNECTAM”
AUTORA: Mª DEL CARME LÓPEZ CAÑETE

Justificació
La meva proposta va adreçada als alumnes de 5è curs del CEIP Bartomeu Ordines de Consell. Està inserida dins el 3r Trimestre després que al 2n Trimestre hagin treballat la Setmana Santa. És un bon recurs per explicar el temps pasqual.

Característiques dels alumnes.
En total són 21 alumnes, de dues línies A i B a diferents hores, és a dir, no es junten. Al grup A hi ha 12 alumnes i al grup B 9 alumnes. Al grup A i al B hi ha un predomini de nines que de nins, només hi ha 3 nins a cada grup. És un grup participatiu i dinàmic. No hi ha amb alumnes amb necessitats educatives greus.

Temporalització
La proposta durarà 6 sessions. Hi haurà 6 sessions de 1 hora .

Objectius
Saber utilitzar les TIC a les classes de Religió.
Saber utilitzar els diferents programes proposats.
Conèixer l'Ascensió i la Pentecosta.
Saber qui es l'Esperit Sant.
Conèixer que és ser un misioner avui en dia.
Saber treballar en grups cooperatius.
Practicar la coavaluació amb l'altre grup.
Saber treballar en grups cooperatius.
Practicar la creativitat i el pensament crític.

Competències clau

Les competències que es treballen en la proposta didàctica són les següents:

Competència en comunicació lingüística.
Competència aprendre a aprendre.
Competència digital
Competència social i cívica.
Competència sentit d'iniciativa i esperit emprenedor.
Competència consciència i expressions culturals

Continguts


BLOC 3. JESUCRIST, COMPLIMENT DE LA HISTÒRIA DE LA SALVACIÓ

CONTINGUTS
CRITERIS D'AVALUACIÓ
ESTANDARDS D'APRENENTATGE AVALUABLES.
La resurrecció: compliment del pla salvífic de Déu
3. Comprendre que Déu rescata Jesús de la mort. 3.1. Assenyala afirmacions dels testimonis recollides en els primers capítols dels Fets dels Apòstols on es reconeix que la resurrecció és acció de Déu.


3.2. Reconstrueix utilitzant les TIC les trobades amb el Ressuscitat que descriuen els relats evangèlics.


3.3. Cerca i explica signes i gestos de la comunitat cristiana on es manifesta la presència de Jesús avui.





Estàndards d'aprenentatge
ESTANDARDS D'APRENENTATGE
COMPETÈNCIES CLAU ASOCIADES


RE3.3.1
3.1. Assenyala afirmacions dels testimonis recollides en els primers capítols dels Fets dels Apòstols on es reconeix que la resurrecció és acció de Déu.
RE3.3.2
3.2. Reconstrueix utilitzant les TIC les trobades amb el Ressuscitat que descriuen els relats evangèlics.
RE3.3.3
3.3. Cerca i explica signes i gestos de la comunitat cristiana on es manifesta la presència de Jesús avui.

C
CL
CMCT
CD
AA
CSC
SIEE
CEC
B
X



X
X
I

X

X
I
X

X

X
X




Sessions

La meva proposta va dirigida als grups A i B de 5è, que no es junten . He creat amb el padlet un pont de comunicació amb els dos grups. Al padlet hi ha diferents activitats per cada grup d'aquesta manera la tasca serà enriquida, ja que complirà una doble funció que fasin l'activitat i els diferents grups puguin veure les activitats que han fet els altres. També hi ha una tasca que hauran de fer conjuntament. He creat una gimkana virtual en les diferents activitats, on els alumnes que acabin abans de cada grup tindran un punt més en la nota final de les activitats.
La 1 sessió: A la primera sessió és farà l'avaluació inicial del tema. Després s'explicarà que és un padlet i tots junts anirem al padlet. Hauran de seguir i fer totes les activitats que surten al padlet, s'explicarà que si no s'específica el grup les hauran de fer els dos grups però a les que ho especifica només les han de fer el grup que es demana, per aquest motiu s'han de fixar bé que grup l'ha de fer. Començarem llegint les entrades de la Bíblia a la Biblija.net que surt al padlet. Després es mirarà el vídeo de l'Ascensió i la Pentecosta. Es començarà amb el projecte d'investigació on els alumnes hauran de respondre les preguntes que se'ls demana.
La 2a sessió: A la segona sessió els alumnes acabaran el projecte d'investigació de L'Ascensió i de la Pentecosta, cada grup farà el seu projecte.
La 3a sessió: A la tercera sessió es farà un mapa mental amb el més important dels dos projectes d'investigació amb l'aplicació canva.
La 4a sessió: Es llegiran els articles de com ha de ser un missioner i quines característiques ha de tenir. Es realitzarà una rutina de pensament. I es començaran les diferents activitats de cada grup. El grup A farà un missatge missioner amb el canva i el grup B farà un missatge missioner amb el podcast.
La 5a sessió: Es diu Pantalla giratòria (com fol giratori) els alumnes hauran de dir el que saben de l'Ascensió, la Pentecosta i ser missioner avui en dia, i els diferents grups A i B corregiran i ampliaran la informació de cada tema. (Coavaluació)
La 6a sessió: S'explicarà que és un kahoot i serà un instrument per l'avaluació juntament amb la pantalla giratòria.

Les sessions es poden reduir o ampliar en funció de les necessitats preferentment reduir ja que les sessions només són de 1 hora setmanal.

Activitats al padlet


QR CODE
Metodologia

La metodologia emprada en la proposta didàctica Gimcana virtual i pantalla giratòria és reflexiva, comunicativa, activa, participativa i diversa. Els alumnes treballaran en grups cooperatius. Cada grup A i B s'organitzaran en subgrups de grups cooperatius, amb la següent distribució:
-El secretari s'encarregarà d'escriure al padlet.
-El president s'encarregarà d'organitzar la tasca al grup.
-El portaveu s'encarregarà de donar veu al grup.
-El grafista s'encarrega de cercar imatges, informació, exemples...
He integrat les TIC a la proposta creant un padlet on els alumnes poden mirar el vídeo que conté i les entrades a la Bíblia per després fer les activitats que he creat al padlet. La primera activitat és un projecte d'investigació sobre l'Ascensió al grup de 5èA i al grup de 5èB és un projecte d'investigació sobre la Pentecosta. Després hi ha diverses activitats amb el canva de fer mapes mentals. A mesura que vagin seguint el padlet hi ha diverses entrades de notícies de què és ser missioner i quines característiques han de tenir segons el Papa Francesc. Després he creat una rutina de pensament de metodologies actives amb el símil que els deixebles de Jesús en l'actualitat serien els missioners , els alumnes primer individualment han de pensar 3 idees de ser missioner, després han de crear dues preguntes sobre ser missioner, a la següent han de finalitzar la frase si fossis missioner..., i per finalitzar han de crear una metàfora. Després de fer-ho individualment en grup hauran de consensuar el que han posat tots i posar al padlet les millors opcions.
La segona activitat al grup de 5è A han de crear una portada amb un missatge missioner i els del grup 5èB han de de crear un podcast explicant que farien si fossin missioners. Es podcast es podria posar a sa seva classe perquè tots ho sentin i a altres classes seria una bona manera d'arribar als alumnes que no fan religió, però han d'estar tots d'acord sinó fos així no es faria, al igual que han d'estar d'acord a pujar-ho al padlet.

Material

Ordinadors
Projector

Recursos.

Ordinadors
Padlet
Pissarra digital
Biblija:
Canva :
Podcast
Jamendo
Youtube.

Adaptacions curriculars no significatives.
Als alumnes que ho necessitin se´ls hi farà reforç si ho necessiten entre d'altres, depenen
de les necessitats que puguin tenir.
Adaptacions curriculars significatives.
No es faran adaptacions curriculars significatives perquè no és necessari a aquest grup.

Avaluació
L'avaluació será contínua,global i formativa al llarg del procés d'ensenyament i aprenentatge, serà sumatòria al final del procés, de manera que s'avaluï el nivel d'assoliment aconseguit.L'avaluació objectiva garantirà una valoració adequada de la dedicació, l'esforçi i el rendiment de tots els alumnes.




Avaluació Inicial
Es farà una avaluació inicial per saber quins coneixements tenen els alumnes del tema.

  1. Què coneixes de l'Ascensió de Jesús?
  2. Què coneixes del dia de Pentecosta?
  3. Què coneixes de l'Esperit Sant?
  4. Què és un missioner?

Avaluació Final

Es farà una avaluació final amb la pantalla giratòria amb les mateixes preguntes que a l'avaluació inicial i a més es farà un kahoot sobre l'Ascensió, la Pentecosta i ser missioner avui en dia per saber quins coneixements han adquirit. També s'avaluaran les activitats i el procés dels alumnes. Els alumnes que primer acabin les activitats abans d'arribar a la pantalla giratòria tindran un punt més a l'avaluació.

Kahoot :
1. Què és la Pentecosta per al poble de Jesús?
a)És una festa que succeeix 50 dies després de la Pasqua. En ella donen les gràcies per la llei que Déu entrega a Moisès en el Mont Sinaí.
b) És una festa on se celebra l'alliberació del poble de l'esclavitud d'Egipte guiats per en Moisès.
c) És una festa on celebren el compliment de la promesa feta per Déu al poble d'Israel.
2. Què és la Pentecosta pels cristians?

a) És una festa per celebrar la Mort i la Resurrecció de Jesús.
b) És una festa on celebrem la promesa de L'Esperit Sant als apòstols i ocorre 50 dies després de la Pasqua.
c) És una festa on celebrem la vinguda de l'Esperit Sant promesa feta per Jesús als apòstols i ocorre cinquanta dies després de la Pasqua.
3. Quants d'apòstols estaven reunits en la Pentecosta?

a) Faltava l'apòstol Tomàs.
b) Estaven quasi tots reunits.
c) Estaven tots reunits.
4. Què va passar a la casa on estaven els apòstols reunits?

a) Varen caure trons i llamps damunt la casa.
b) Va venir del cel uns renous estranys sobre la casa.
c) Del cel va venir un renou amb un vent molt fort que va omplir tota la casa.
5. Què li va succeir als apòstols?

a)S'aparegueren uns àngels i ells no sabien que pensar.
b) Varen aparèixer unes llengües com de foc damunt el cap de cada un d'ells.
c) Varen tenir por i no entenien el que estava succeint.
6. Quins canvis va provocar l'Esperit Sant als apòstols?

a) Començaren a parlar en altres idiomes.
b) Començaren a fer miracles.
c) Començaren a predicar per tot el món.
7. Com va reaccionar la gent del poble?

a) Estaven espantats de sentir parlar d'aquesta manera.
b) Estaven furiosos i es burlaven.
c) Estaven admirats perquè els sentien parlar en el seu propi idioma.
8. Què varen fer els apòstols davant la reacció de la gent?

a) Llavors Pere, es va molestar i els va cridar l'atenció per incrèduls.
b) Llavor Pere amb els altres onze apòstols al seu costat va començar a predicar la Bona Nova.
c) Llavors Joan juntament amb els altres apòstols van començar a predicar la Bona Nova.
9.Quan es celebra L'Ascensió?
a) 40 dies després del Diumenge de Resurrecció.
b) 50 dies després del Diumenge de Resurrecció.
c) 10 dies després del Diumenge de Resurrecció.
10.A on va succeir l'Ascensió?
a) Reunits a una mateixa casa
b) Al mont de les Oliveres
c) Al poble
11. Què es ser missioner avui en dia?
a)Ser missioner avui en dia és com ser deixeble al temps de Jesús.
b) Ser missioner és fer les coses per egoïsme
c) Ser missioner és no ser humil
12.Qui és l'Esperit Sant?
a)L' Esperit Sant és la força interior que habita dins nosaltres des de el bateig.
b) L'Esperit Sant és un dels treus deus.
c) L'Esperit Sant no és important.
13.Qui conforma la Santíssima Trinitat?
a)Déu el pare, Jesús el fill i l'Esperit Sant, un sol Déu.
b)Tres deus.
c)Déu i Jesús.
14.Amb la Pentecosta neixen les primeres comunitats cristianes i l'Església?
a)Sí
b)No
c)Potser
15.Quins dons dóna l'Esperit Sant?
a)El do de la saviesa, de l'enteniment, del consell, de la fortitud, de la ciència, de la pietat i temor de Déu.
b)El do de creativitat, de l'enteniment, del consell, de la fortitud, de la ciència, de la pietat i temor de Déu.
c) El do de l'esperança , de l'enteniment , del consell, de la fortitud, de la ciència, de la pietat i temor de Déu.


Avaluació Final:
Ítem
A.1
A.2
A.3
A.4
A.5
A.6
A.7
A.8
A.9
A.10
A.11
A.12
A.13
A.14
TR














PS














CO














EA














AC














PA














CR














CA














KH


















TR: Treball                                      PA: Participació
PS: Procés                                       CR: Creativitat
CO: Coopera                                   CA: Coavaluació (Pantalla Giratoria)
EA: Escolta activa                           KH: Kahoot
AC: Adquisició de coneixements





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.