dimarts, 28 de maig del 2019

La Bíblia. Personatges de l'Antic Testament (Podcasting)


Feta per Francisco Jiménez Arce. Prof a l’IES  RAMON LLULL. Palma.

1. TITOL DE LA PROPOSTA.
LA BIBLIA. PERSONATGES DE L’ANTIC TESTAMENT. PODCASTING  PER CONEIXER-LOS.
2. A qui va adreçada la proposta.
Educació secundària. Primer curs de la ESO. També es pot realitzar als cursos de primària, sisè, per exemple. El grup classe és normal. Sols que han de disposar tots els alumnes de telèfon portàtil. O en tot cas que cada grup del que se formen en disposin de dos aparells.
3. Temporalització.
L’activitat no és gaire complexa i es pot realitza en tres sessions de classe:
-          la primera sessió es per explicar l’activitat als alumnes, i els detalls de l’activitat . També se´ls ha de proveir de la llista dels personatges que anem a conèixer i les cites bíbliques que poden usar per estudiar-los.
-          La segona sessió és dedicarà al treball per grups i a la realització del guió del podcast que cada grup ha de fer per presentar el seu personatge.
-          La tercera sessió es dedicarà a la presentació dins el grup classe i els resultats de la investigació de cada grup. També es valorarà per part de tots de la feina feta en conjunt  i ens aplicarem una avaluació.
4. Objectius.
Aquests són els objectius que pretén assolir aquesta activitat:
    1. Fomentar i posar en valor la feina feta en grup pels alumnes.
    2. Aproximar-se al món bíblic i als personatges que la Bíblia ens proposa com a models.
    3. Descobrir la religió jueva i les tradicions de personatges compartits per les religions monoteistes.
    4. Foment i normalització de les eines informàtiques a les classes de Religió.
    5. Introducció dins les classes de religió de les noves maneres i noves metodologies.

5. Competències clau.
Amb aquestes activitats es volen treballar les competències clau.
a.       1. C.L. Comunicació lingüística.
a.       3. C.D. Competència digital
b.      4. A.A. Aprendre a aprendre.
c.       5. CSC, competències socials i cíviques.
d.      6. CSI Sentit d’iniciativa i esperit emprenedor
e.       7. Consciència i expressions culturals..

6. Continguts.
Aquesta  activitat didàctica pretén posar en la pràctica les indicacions de renovació metodològica que els cursets d’innovació ens han suggerit en aquest curs de 2018-2019. Hem treballat la introducció de les tècniques innovadores a l’aula de religió per tal de fer aquesta matèria més atractiva i, en realitat, més propera a l’alumne i les seves capacitats tot comptant amb les noves eines que la tecnologia ens aporta per a l’aprenentatge cooperatiu.
També pretén treballar amb el concepte de pedagogia inversa, és a dir que siguin els alumnes qui proposen els continguts que ha d’aprendre donats un esquemes generals. El mateix passa amb el concepte de diversitat; l’usatge de les noves tecnologies (TIC per a arribar al TAC ) i la connectivitat.
Així els alumnes, convenientment dividits en grups heterogenis de quatre membres faran una recerca bàsica de les dades més importants dels personatges bíblics de l’Antic Testament que són importants i significatius per al Nou Testament. La llista és gran i hem de decidir quins d’entre ells se paga la pena treballar-hi. Encara que no és lo important el mateix personatge quant la metodologia i l’activitat grupal i col.laborativa; la capacitat de trobar dades, manejar la informació i posar-la  a la disposició del grup.
Així proposam que els alumnes facin una recerca de dades biogràfiques bàsiques del personatges:
Adam
Noé.
Abraham
Moisès.
David.
Isaïes .
Que cada grup en triï un personatge i seguint un guió bàsic de presentació en faci una gravació de dos minuts, un Podcast que a la darrera sessió tothom escoltarà i, finalment, avaluarem l’activitat completa.
7. Activitats planificades.
Son les següents:
. Explicació de les dades bàsiques de les tres sessions de classe que es faran  i de la metodologia a seguir.
. repartiment del grup d’alumnes en grups heterogenis. Suggerim un sorteig bàsic per fer aquest repartiment.
. proporcionar als grups les pàgines  de recerca de dades dels personatges de la Bíblia. Bàsicament preses de la Bíblia online.  https://www.biblija.net/biblija.cgi?l=es
se’ls explica que per a fer el guió del podcast també poden anar a altres pàgines de Internet.
. El Guió dels personatges ha de ser senzill i així s’ha d’explicar als alumnes, només cal que dels tals personatges contin les dades bàsiques:
    -quin era el seu nom.
    -on va transcórrer la seva vida.
    -quins son les tres o quatre coses que cal recordar d’ell.
    - quin símbol o fet el pot explicar millor que altra cosa.
    - per què és important per a la nostra història com a creients. (etc.)
. Com que el podcast és una mescla de música i paraules, ha de triar una cançó o una música que els agradi, aquí en poden trobar les que necessitin: https://musicaeu.com
La duració del la intervenció ha de ser curta.
-          La presentació del treball de grup es farà seguint el criteri de l’aparició a la Bíblia dels personatges.
-          Després es proposarà una activitat de auto-avaluació i d’avaluació de l’activitat general. Proposam una plantilla semblant a aquesta:
AVALUACIÓ DE L’ACTIVITAT: ELS PERSONATGES DE LA BIBLIA. PODSCAST DE GRUPS
Proposa una puntuació de l’activitat realitzada segons hagis treballat en el grup i t’hagis sentit:
INDIVIDUAL:



He treballat bé en el grup
He trobat dades
He format part de la presentació
Ha resultat profitós
Si
No
Si
No
Si
No
Si
no
EN GRUP:



Puntua l’activitat si t’has sentit fent aquesta activitat
Molt bé


Normal

malament


. Cada àudio dels grups s’ha d’enviar al  correu del professor al correu corporatiu i aquest ho passa immediatament al Google Drive per poder-ho escoltar tota la classe.

8. Metodologia, materials i recursos a utilitzar.
Ja s’ha explicat en altres apartats. La metodologia és activa, comptant amb la pedagogia inversa i el treball en grup.
Quant als materials es necessari que l’aula disposi de un ordinador de taula i una pissarra electrònica connectada.
Cal comptar al menys amb dos telèfons mòbils –amb dades- per cada grup de feina,.
Com és el cas que alguns instituts i escoles de secundària tenen normes respecte de l’ús dels aparells electrònic a les aules i a les dependències dels centres, cal tenir la previsió feta d’aquesta activitat a caporalia d’estudis perquè prèviament se doni avís als pares i s’argumentin els permisos pertinents.

9. Estàndards d’aprenentatge.
El professor, en observació directa de l’activitat ha de veure que els alumnes, cada alumne:
-          Se sap organitzar, i sap fer feina en grup fent tasques que contribueixin a la realització de la tasca comuna.
-          Sap cercar a la xarxa i resol fàcilment els problemes de recerca de informació i resum de lo més important del que s’està treballant.
-          Resol les dificultats senzilles de fer un podcast casolà i fàcil per fer l’activitat.
-          Presenta de manera efectiva la seva feina al grup.
-          Sap valorar i valora la feina dels altres i els mostra respecte i valoració de la feina com una feina grupal de la que tots en treim beneficis.
Es farà l’avaluació d’aquesta activita en dues vertents:
. Una que és l’avaluació general que faran els alumnes un cap acabada l’activitat i en la que tots valoren la feina feta per tots , segons la plantilla proporcionada.
. i una altra valoració, en la que no s’ha de descartar una valoració numèrica que englobi l’anterior i a més a més la percepció de la tasca dels alumnes mirats individualment.
. finalment, el professor no oblidarà donar l’enhorabona als alumnes per la tasca feta i engrescar-los en feines com aquesta per a properes ocasions i temes si és el cas que ha estada acceptava positivament en el grup classe.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.