Feta per
Francisco Jiménez Arce. Prof a l’IES
RAMON LLULL. Palma.
1. TITOL DE LA
PROPOSTA.
|
LA BIBLIA.
PERSONATGES DE L’ANTIC TESTAMENT. PODCASTING PER CONEIXER-LOS.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. A qui va
adreçada la proposta.
|
Educació
secundària. Primer curs de la ESO. També es pot realitzar als cursos de primària,
sisè, per exemple. El grup classe és normal. Sols que han de disposar tots
els alumnes de telèfon portàtil. O en tot cas que cada grup del que se formen
en disposin de dos aparells.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Temporalització.
|
L’activitat no
és gaire complexa i es pot realitza en tres sessions de classe:
-
la
primera sessió es per explicar l’activitat als alumnes, i els detalls de
l’activitat . També se´ls ha de proveir de la llista dels personatges que
anem a conèixer i les cites bíbliques que poden usar per estudiar-los.
-
La
segona sessió és dedicarà al treball per grups i a la realització del guió
del podcast que cada grup ha de fer per presentar el seu personatge.
-
La
tercera sessió es dedicarà a la presentació dins el grup classe i els
resultats de la investigació de cada grup. També es valorarà per part de tots
de la feina feta en conjunt i ens
aplicarem una avaluació.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Objectius.
|
Aquests són els
objectius que pretén assolir aquesta activitat:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Competències
clau.
|
Amb aquestes
activitats es volen treballar les competències clau.
a.
1.
C.L. Comunicació lingüística.
a.
3.
C.D. Competència digital
b.
4.
A.A. Aprendre a aprendre.
c.
5.
CSC, competències socials i cíviques.
d.
6.
CSI Sentit d’iniciativa i esperit emprenedor
e.
7.
Consciència i expressions culturals..
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Continguts.
|
Aquesta activitat didàctica pretén posar en la
pràctica les indicacions de renovació metodològica que els cursets
d’innovació ens han suggerit en aquest curs de 2018-2019. Hem treballat la
introducció de les tècniques innovadores a l’aula de religió per tal de fer
aquesta matèria més atractiva i, en realitat, més propera a l’alumne i les
seves capacitats tot comptant amb les noves eines que la tecnologia ens
aporta per a l’aprenentatge cooperatiu.
També pretén
treballar amb el concepte de pedagogia inversa, és a dir que siguin els
alumnes qui proposen els continguts que ha d’aprendre donats un esquemes
generals. El mateix passa amb el concepte de diversitat; l’usatge de les
noves tecnologies (TIC per a arribar al TAC ) i la connectivitat.
Així els
alumnes, convenientment dividits en grups heterogenis de quatre membres faran
una recerca bàsica de les dades més importants dels personatges bíblics de
l’Antic Testament que són importants i significatius per al Nou Testament. La
llista és gran i hem de decidir quins d’entre ells se paga la pena
treballar-hi. Encara que no és lo important el mateix personatge quant la
metodologia i l’activitat grupal i col.laborativa; la capacitat de trobar
dades, manejar la informació i posar-la
a la disposició del grup.
Així proposam
que els alumnes facin una recerca de dades biogràfiques bàsiques del
personatges:
Adam
Noé.
Abraham
Moisès.
David.
Isaïes .
Que cada grup
en triï un personatge i seguint un guió bàsic de presentació en faci una
gravació de dos minuts, un Podcast que a la darrera sessió tothom escoltarà
i, finalment, avaluarem l’activitat completa.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. Activitats
planificades.
|
Son les
següents:
. Explicació de
les dades bàsiques de les tres sessions de classe que es faran i de la metodologia a seguir.
. repartiment
del grup d’alumnes en grups heterogenis. Suggerim un sorteig bàsic per fer
aquest repartiment.
. proporcionar
als grups les pàgines de recerca de
dades dels personatges de la Bíblia. Bàsicament preses de la Bíblia
online. https://www.biblija.net/biblija.cgi?l=es
se’ls explica
que per a fer el guió del podcast també poden anar a altres pàgines de Internet.
. El Guió dels
personatges ha de ser senzill i així s’ha d’explicar als alumnes, només cal
que dels tals personatges contin les dades bàsiques:
-quin era el seu nom.
-on va transcórrer la seva vida.
-quins son les tres o quatre coses que
cal recordar d’ell.
- quin símbol o fet el pot explicar
millor que altra cosa.
- per què és important per a la nostra
història com a creients. (etc.)
. Com que el
podcast és una mescla de música i paraules, ha de triar una cançó o una
música que els agradi, aquí en poden trobar les que necessitin: https://musicaeu.com
La duració del
la intervenció ha de ser curta.
-
La
presentació del treball de grup es farà seguint el criteri de l’aparició a la
Bíblia dels personatges.
-
Després
es proposarà una activitat de auto-avaluació i d’avaluació de l’activitat
general. Proposam una plantilla semblant a aquesta:
. Cada àudio
dels grups s’ha d’enviar al correu del
professor al correu corporatiu i aquest ho passa immediatament al Google
Drive per poder-ho escoltar tota la classe.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. Metodologia,
materials i recursos a utilitzar.
|
Ja s’ha
explicat en altres apartats. La metodologia és activa, comptant amb la
pedagogia inversa i el treball en grup.
Quant als
materials es necessari que l’aula disposi de un ordinador de taula i una
pissarra electrònica connectada.
Cal comptar al
menys amb dos telèfons mòbils –amb dades- per cada grup de feina,.
Com és el cas
que alguns instituts i escoles de secundària tenen normes respecte de l’ús
dels aparells electrònic a les aules i a les dependències dels centres, cal
tenir la previsió feta d’aquesta activitat a caporalia d’estudis perquè
prèviament se doni avís als pares i s’argumentin els permisos pertinents.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. Estàndards
d’aprenentatge.
|
El professor,
en observació directa de l’activitat ha de veure que els alumnes, cada
alumne:
-
Se
sap organitzar, i sap fer feina en grup fent tasques que contribueixin a la
realització de la tasca comuna.
-
Sap
cercar a la xarxa i resol fàcilment els problemes de recerca de informació i
resum de lo més important del que s’està treballant.
-
Resol
les dificultats senzilles de fer un podcast casolà i fàcil per fer
l’activitat.
-
Presenta
de manera efectiva la seva feina al grup.
-
Sap
valorar i valora la feina dels altres i els mostra respecte i valoració de la
feina com una feina grupal de la que tots en treim beneficis.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Es farà
l’avaluació d’aquesta activita en dues vertents:
. Una que és
l’avaluació general que faran els alumnes un cap acabada l’activitat i en la
que tots valoren la feina feta per tots , segons la plantilla proporcionada.
. i una altra
valoració, en la que no s’ha de descartar una valoració numèrica que englobi
l’anterior i a més a més la percepció de la tasca dels alumnes mirats
individualment.
. finalment, el
professor no oblidarà donar l’enhorabona als alumnes per la tasca feta i
engrescar-los en feines com aquesta per a properes ocasions i temes si és el
cas que ha estada acceptava positivament en el grup classe.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.