Proponga d’aplicació didàctica
basada en les TIC que desenvolupa continguts del currículum de l’àrea.
Jèsica Godoy Cabello.
La vida en en paràboles
La vida en paràboles és el títol de l’aplicació didàctica,
les paràboles de Jesús són aquelles narracions que ens va regalar Jesús de
Nazaret que aporten una educació moral i religiosa. Per tant, l’aplicació
didáctica girará en torn d’una selecció de paràboles i a través d’elles
treballarem el objectius seleccionats de cada uno dels blocs del currículum de
religión de les Illes Balears.
En aquest cas es tracta d’un curs de 4t de primària de
l'escola C.E.I.P Blanquerna del municipi de Marratxí.
És tracta d’un grup de 17 nins, 9 nines i 8 nins de classe
social mitja. Partim d’uns coneixements bàsics encara que hi ha 5 nins que
destaquen positivament i 14 han acabat recentment la catequesis.
Temporalització es durà a terme durant 4 sessions a
l’aula, sessió d’una hora setmanal i una sortida fora de l’escola. Durant el
tercer trimestre del curs.
Objectius:
La presència de l’ensenyament religiós a l’escola respon, en
primer lloc a la importància que aquesta assignatura té dins de l’educació
perquè l’alumne pugui aconseguir un desenvolupament ple i integral de la seva
personalitat.
L’educació de la dimensión religiosa és part fonamental per
a la maduració de la persona.
A més, respon a la necessitat de respectar i tenir en compte
el conjunt de valors i contribuir a l’educació integral de l ‘estudiant en dues
direccions, d’una banda a la dimensión religiosa, i de l’altra al coneixement
de la nosotra història i tradicions.
Per tant, treballarem els objectius dividits en quatre
blocs.
4t CURS
Bloc 1. EL SENTIT RELIGIÓS DE L’HOME
-
Identificar
el sentit del perdó per ser feliç.
-
Descubrir
en els relats de les religions antigues situaciones de pecat.
Bloc 2. LA REVELACIÓ: DÉU INTERVÉ A
LA HISTÒRIA.
-
Conèixer
les característiques del perdó de Déu.
-
Memoritzar
moments de la història de David en els que abusa de la missió encomanada per
Déu.
-
Aprender
i recordar històries bíbliques en les quals Déu promete el Messies.
Bloc 3. JESUCRIST. COMPLIMENT DE LA
HISTÒRIA DE LA SALVACIÓ.
-
Comprendre
el significat d’algunes paràboles del perdó.
-
Reconèixer
la iniciativa de Jesús pels més necessitats i malalts.
-
Comprendre
i apreciar que, en la seva passió i mort , Jesús està cómplice la voluntat del
Pare.
Bloc 4. PERMANÈNCIA DE JESUCRIST EN
LA HISTÒRIA: L’ESGLÉSIA.
-
Diferenciar
signes i moments de la celebració eucaristía.
-
Conèixer
trets de la Quaresma com a temps penitencial.
Competències clau
A la religió católica ens centrem en sis tipus de
competències:
1. Competència
en comunicació i lingüística. El diàleg de la fe amb la cultura contribueix a la
competencia en comunicación lingüística en la mesura que exigeix exercitar-se
en l’escolta de la paraula de Déu. D'altre banda, és pròpia de l’ensenyament
religiós catòlic la utilització de les diverses formes de comunicación que
l’acció de Déu sobre l’ésser humà ha utilitzat. La seva revelació és rica en
diferents llenguatges. Així, el llenguatge bíblic i la seva riqueza d’expressió
i simbología. El llenguatge litúrgic i la seva proximitat al llenguatge dels
símbols del poble cristià. L'ensenyament religiós fa possible una veritable
comunicació lingüística, finalment, l’anàlisis de fets socials que es presenten
a la classe de religió , com elements motivadors de la realitat evangèlica,
possibiliten l’enriquiment del vocabulari.
2.
Competència social i cívica. A aquesta competència s’integren els elements essencials per
a la humanització. L'ensenyament religiós catòlic exposa, fonamenta i
jerarquitza els valors i virtuts que contribueixen a educar la dimensión moral
i social de la personalitat de l’alumne per fer possible la maduració en la
corresponsabilitat , l’exercici de solidaritat , la cooperació, la llibertat,
la justicia i la caritat.
3. Competència cultural i artística.
Es relaciona amb els aspectes de
coneixement i valoració de tota l’expressió artística, plástica, històrica,
simbòlica, lingüística, de costums, ritus, festes, valors i maneres de vida
impregnades de cristianisme. L’ alumne a més de conèixer-no podrá comprendre i
assumir els valors que comporta el coneixement del fet religiós el la seva
,expressió artística, cultural i estética, teòlogica i vivencial.
4. Competència d'aprendre a
aprendre. Fomentant
les capacitats a través de l’educació, l’impuls del treball en equip, la
síntesi de la informació i opinió.
Ajuda als alumnes a ser protagonistes activament i
lliurament amb el pla establert per Ell. Per això, comporta una proposta
consensuada de sentiments, valors i actituds, com també una recerca de la
veritat i el bé.
5. Competència d’autonomia i iniciativa
personal. Amb
l’objectiu de formar una persona des de dins, tasca fonamental de l’escola que
els nins descobreixin la seva identitat personal, això es posible amb una
obertura al significat últim i global de l ‘existència humana.
A més d’ un ensenyament de valors i d’integració social
també es dirigeix a la persona concreta en les seves arrels i és dirigeix a un ser humà en la seva
finalitat transcendent.
6. Competència en el coneixement i
interacció amb el món físic a través de la doctrina social de l'Església, que il.lumina
les respostes i les solucions als problemes que sorgeixen en la interacció de l
‘esser humà amb el medí fisic i amb ell mateix. També contribueix a la
valoració ética de l’ús de la ciència i la tecnología.
Continguts
1.
La
creación del ser humà i del món, obra admirable de Déu i tasca per per a l’home
i la doña.
2.
Estructura
i sentit de la Biblia , paraula de Déu.
3.
Manifestació
de Déu Pare, creador i misericordiós, en la Biblia.
4.
La
resposta de l’home i la dona a Déu. El valor de la pregària com a relació
bilateral amb Déu. Significat del temple i les imatges.
5.
Déu
vol la felicitat del ser humà. El seu amor i providència.
6.
Déu
mostra el seu amor. La intervenció salvadora de Déu en la història del poble
d’Israel assumida per la Tradició cristiana.
7.
L’amor
de Déu és font de veritat i de bondat per els qui creuen.
8.
Els
manaments, expressió de la llei natural i de l’amor de Déu. Regla de conducta
humana i cristiana.
9.
Déu
envia el seu fill Jesucrist per a la salvación dels pecats dels filas, Jesucrist,
camí, veritat i vida.
10.
Principals
ensenyaments de la vida de Jesús narrades ens els Evangelis. Les paràboles.
11.
Déu
manifesta el seu amor amb la mort del seu Fill. Últim Sopar, Passió, Mort i
Resurrecció. Déu és queda entre nosaltres: l’Esperit Sant.
12.
L’Església,
que es reuneix per celebrar l’amor de Déu, forma la gran familia dels fills de
Déu.
13.
Les
festes i celebracions de l’any litúrgic. El sentit de la festa cristiana: Déu amb
nosaltres. Significat de les festes marianes més importants.
14.
Significat
i sentit d’alguns símbols religiosos en les celebracions: l'aigua, el foc, la
llum, l’oli, els gestos, la música.
15.
Els
ritus com expressió de la relació amb Déu. El culte cristià.
16.
El
cristià espera la gran festa del cel.
Activitats planificades
●
Activitat 1:
D’on partim?
Els alumnes estan formats per grups cooperatius que ha
format la mestra, creats amb nins amb més coneixements i els que més costa. La
mestra formará els grups fent creure que és de forma casual i a cada un d’ells
hi haurà un capita.
Els grups hauran de passar d’un estadi a un altre superant
les proves. Mentrestant a la pantalla digital sortirà un cronòmetre que conta
cap enrere, una vegada piti els grups han de deixar el que fan i passar al
següent estadi.
La mestra anirà passant d’un estadi a un altre observant i
anotant el treball dels alumnes, avaluant coneixements, actituds i resolució de conflictes.
En el moment de transición entre un estadi i un altre a la
pantalla sortirà escrita qualque curiositat de la religió catòlica, per exemple:
SAPS QUÈ?
Déu va crear el món i el segueix
mantinguent per a que totes les persones puguin habitarlo i els encomana la
feina de tenir cura i millorar el món.
Organitzam l’aula de tal manera que hi hagi quatre estadis
fácilment reconocibles, format per les taules.
1r estadi: el grup que passi per aquest estadi haurà de cercar a la
Biblia un versícle que es demana i
relacionar amb l’antic o nou testament. Per exemple, Lc 2,1-12.
En cas de dubte es pot demanar pista:
Totes les Bíblies tenen un índex de
llibre i d’abreviatures que t’ajudaran a cercar la cita. El primer que es cerca
és a quin llibre correspon la sigla, després , el capítol i per finalitzar els
versicles.
2n estadi: col.locar correctament la seqüencia d’imatges de la
paràbola de la ovella perduda. Per exemple: imatge de l’ovella que está amb el
llop, el pastor que la cerca, totes les ovelles juntes…
Han de contestar a la pregunta : perquè el pastor deixa 99
ovelless només per anar a cercar una?
3r estadi: cercar símbols de la passió i la mort de Crist. A un full
ple de imatges han de encerclar els que pertanyen a aquest moments, per
exemple, corona d’espines, creu, Ponç Pilat rentant-se les mans…
4r estadi: escriure els dotze apòstols i explicar el que conèixem
d’ells.
●
Activitat 2
Després de demanar “ què faries si te trobares un tresor?” I
fer una petita assemblea els alumnes hauran de fer entrevistes demanant a gent
coneguda i desconeguda, de diferents edats…
Per aquesta activitat empleam una gravadora i un altaveu amb
bluetooth per després escoltar amb tot el grup classe.
A més hauran de fer un enquesta amb les respostes
majoritàries. Finalment, veurem a la pantalla digital el vídeo de la paràbola i
la comentem creant un debat.
https://youtu.be/2CsBMVi_9f4
●
Activitat 3
Organitzam una sortida a la Seu de Palma a on els nins
hauran de dur una cámara digital ( el qui no pugui dur la mestra li deixara) i
hauran de fer fotos a la Rosana desde diferents perspectives amb diferents
focus de llums, després crearem el nostre power point amb la informació que hem
aconseguit i les imatges capturades per els infants.
Per decorar l’aula amb mandales i pedretes de colors
brillants podem crear la mostrar pròpia rosana.
https://youtu.be/jo6EsPC1mFo
●
Activitat 4
Per finalitzar, tornarem a crear els mateixos grups
cooperatius que al principi. A través de l’aplicació Kahoot en la qual consisteix a que la mestra introdueix una
pregunta i el programa automàticament et dona quatre respostes i els grups han
d’acceptar la correcta creant una puntuació.
Amb aquesta activitat
coneixem l’evolució dels infants.
Metodología, material i recursos a
utilitzar
La metodología té en compte la diversitat i l’accès
de tot l’alumnat a l’aprenentatge de l’àrea de religió catòlica. Empleant una
metodología que tengui en compte els diferents ritmes d’aprenentatge de
l'alumnat, afavorint l’aprenentatge per si mateix i promoguent el treball en
equip.
A aquesta proposta li donam especial importància a les
tecnologies com a eina de participació del alumnat, per tal d’afavorir el
pensament racional i crític, treball individual i cooperatiu a l’aula, que
permet la investigació.
Les estratègies
metodològiques permeten la integració dels aprenentatges , en relació
amb diferents tipus de continguts i per poder utilitzant de forma efectiva en
diferents situacions i contextos.
Per tant, a la asignatura de religió utilizará una
metodología que respetará els següents principis:
-
Adaptació
a l’àmbit emocional i cognitiu dels estudiants, respectant el desenvolupament
psicoevolutiu propia de cada etapa i els estils d’aprenentatge dels estudiants.
-
Tots
els aprenentatges es troben al servei de la formació humana té com a fi la
formació integral del ser humà.
-
Respecte
per la curiositat i inquietuds dels estudiants. Tenint en compte els seus
interessos i expectatives , així com els coneixements previs per garantir un
aprenentatge significatiu.
-
Seguiment
dels criteris d'avaluació continua, global i formativa al llarg del procés
d’aprenentatge.
Utilització educativa del recursos tecnològics. L’ensenyança
de la religió promoura la utilització de la tecnología de la informació i la
comunicació que resulti positiu per l’estudiant en la recerca d’informació o
resolució de conflictes plantejats a l’aula, procurant la seva integració a la
vida de l'infant i el seu ús ètic. Per tant, són eines que permeten crear formes
d’expressió de la cultura i identitat personal que han d’aprendre a dominar.
Material i recursos a utilitzar:
-
Mestre
de religió.
-
Recursos
digitals de la web.
-
Material
fungible.
-
Material
manipulable i experimental pròpi de l’àrea.
-
Recursos
educatius (Internet)
-
Ordinador
i pissarra digital.
Estàndars d’aprenentatge
Aquests estàndards ens faciliten el treball d’avaluació, ja
que concentren allò que l’alumne ha de saber i són uns indicadors observables i
mesurables de forma que els podem traspassar directamente a un eina
d’avaluació, el farem a través d’una rúbrica.
Rúbrica:Nivell 1 (res); Nivell 2 ( a
vegades); Nivell 3 (sempre)
●
Participa a les activitats de grup
adoptant un comportament responsable, constructiu i solidari, respectant i
estimant la religió catòlic.
Nivell 1:
No participa en les activitats de grup.
Nivell
2: Participa
en les activitats del grup però no respeta els principis de solidaritat i comportament
responsable.
Nivell
3:
participa i respeta els principis bàsics del funcionamient democràtic.
●
Comprèn el significats de les paràboles
del perdó i les relaciona en situaciones de la vida quotidiana.
Nivell
1:
No comprèn el significat de les paràboles.
Nivell 2: comprèn el
significat de les paràboles però no les saps relacionar.
Nivell
3:
comprèn i relaciona les paràboles amb situacions.
●
Aprèn i recorda històries bibliques.
Nivell 1: No aprèn històries
bíbliques.
Nivell
2: aprèn
les històries bibliques però després les oblida.
Nivell
3:
aprèn i recorda les històries bibliques.
●
Coneix i valora l'Església.
Nivell
1:
No coneix l'Església.
Nivell
2:
coneix l’Esglèsia però no la valora.
Nivell 3: coneix i
valora l’Església.
Avaluació
L’avaluació és dura a
terme per la mestra mitjançant la
observación continua de cada alumne i la seva maduració personal. Per això
emplearem diferents tècniques tenint en compte les característiques
específiques de l'alumnat.
●
Tècniques d’avaluació:
1.
Tècnica
d’Observació: evalúa la implicació de l'alumnat en el
treball cooperatiu, expressió oral i escrita, les actituds i els coneixements i
habilitats relacionades amb l’àrea.
2.
Tècnica
de mediació: a través de proves escrites o orals,
feines, quaderns del alumnat, intervencions a l’aula.
3.
Tècniques
d'autoavaluació: afavoreix l’aprenentatge desde la
reflexió i valoració de l'alumnat per les pròpies dificultats i fortaleses.
●
Instruments:
s'empra per la recollida d’informació i dades . Destacant:
1.
Quadern
del mestre recollira el Registre trimestral del professorat, anotam valoracions de cada un
del aspectos avaluats.
2.
Síntesi
del registre trimestral la mestra recull les dades globals del
aspectes avaluats d’acord a una criteris de qualificació aprobats per el equip
docent, el qual facilitarem al tutor del grup.
3.
Rubriques
és l’instrument que ajuda a objetivar la valoració dels objectius
d’aprenentatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.