dimecres, 29 de maig del 2019

El MON DE LES RELIGIONS. METOLOGIES ACTIVES. Investiga

Proposta didàctica per a completar el curset de 30 de març 2019.
Per. Francisco Jiménez. Professor de religió a l’IES Ramon Llull ( 2018-2019)
INNOVAR A RELIGIÓ: METODOLOGIES ACTIVES. (Per  José A. Fernández Martín)
Esquema general:  INVESTIGA
a.    Missió.Preguntes clau: Quèsabem del judaisme? Qui és el poble Jueu? On podem trobar dades que ens ho aclareixin? Quèsón els llibres de la Bíblia? Com presentar el que descobrim als nostres companys?
b.    Paraules clau: Bíblia; Antic Testament; Història de Israel; Patriarques; Terra Promesa; La monarquia; els exilis i les conquestes; diàspora; Personatges de la Bíblia; El Messies; les festes jueves.
c.     Cerca i selecciona:
                                              i.     Trobaràs molta informacióa qualsevol manual de història de les religions. Hi ha propostes a l’abasta bastant bones on line; tambépots cercar a : http://www.juntadeandalucia.es/averroes/centros-tic/11005548/helvia/aula/archivos/repositorio/0/249/html/useruploads2/files/28/d6/28d6568b96356d7129d2368766156d4d6194379b_3614164.pdf
                                             ii.     https://www.amazon.es/Las-religiones-explicadas-los-niños/dp/8497540263
                                           iii.     http://files.redune.webnode.es/200000463-79c347abca/Breve%20Historia%20de%20las%20Religiones.pdf
                                           iv.     http://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/ecoblog/jmhergare/2013/10/04/las-5-grandes-religiones-en-el-mundo/
                                             v.     https://listas.20minutos.es/lista/personajes-del-antiguo-testamento-y-evangelios-426405/
recorda que el professor de religióet pot ajudar i orientar en el cas de les recerques.
d.    Analitza i valora.Amb les teves troballes fes una síntesi que mostri el més important mirant de respondre a la Missióproposada a l’apartat 1. I, a més, recull la teva tasca de recerca que sigui vàlida per a explicar-ho al altres. 
e.    Concloula teva feina fent un presentació(power point) de la part que el teu grup investiga. Recorda que ha de ser complementada amb les altres dels altres grups.

2.     TITOL DE LA PROPOSTA: 
EL MON DE LES RELIGIONS, EL JUDAISME.
3.      A QUI VA ADREÇADA LA PROPOSTA.
Alumnat de secundària. 2on o 3er ESO. Grup classe de uns 15 alumnes o més, encara que es pot adaptar a grups més o menys nombrosos. Com que la feina s’ha de fer amb grups és millor que hi hagi al menys 3 grups de cinc alumnes per grup. A més el grup ha de pertànyer a la línia que , en els instituts formen part del programa de modernització de les aules que tenen assignats un mini portàtil per alumne i amb ell fan algunes assignatures.  En tot cas, hi ha la possibilitats de demanar a la caporalia  d’estudis que ens assignin en aquella hora  un dels armaris compartits que tenen els centres. 

4.     TEMPORALITZACIÓ.
L’activitat està pensada per esser realitzada en quatre sessions de classe. Dividides en aquestes :
-       a. Explicació de la proposta , planificació i repartiment dels alumnes en grups. Per fer aquests grups es poden seguir vàries estratègies, suggerim fer una simple triadella per files dins l’aula. Si no es fa amb un agrupament aleatori. S’ha d’assegurar que els ordinadors del grup funcionin tots. El que es pretén és que entre tots trobem informació solvent i suficient per a aglapir entre tots les dades importants i imprescindibles de la religió jueva.
-       b. Indagacions i recerques dins la xarxa de les dades necessàries segons cada grup tengui assignades amb el seu mini portàtil o tablets.
-       c. Confecció de les presentacions per grups.
-       d. Posada en comú dins la classe i pujada a la pàgina web de l’IES si n’és el cas. Valoració comuna de la feina feta. Avaluació. 

5.    OBJECTIUS. 
a.    Fomentar i posar en valor la feina en grup.
b.    Aproximar-se al món bíblic i al poble que va escriure la Bíblia.
c.     Descobrir la religió jueva i les seves dates bàsiques.
d.    Foment i normalització de les eines informàtiques a les classes de Religió. 

6.    COMPETÈNCIES CLAU: En aquesta activitat se pretén treballar amb aquestes competències clau: 
a.    1. C.L. Comunicació lingüística. 
b.    3. C.D. Competència digital
c.     4. A.A. Aprendre a aprendre.
d.    5. CSC, competències socials i cíviques.
e.    6. CSI Sentit d’iniciativa i esperit emprenedor.
f.     7. Consciència i expressions culturals.

7.    CONTINGUTS.  L’activitat pretén fer una petita introducció a la religió jueva seguint les indicacions aportades en el curset amb l’epígraf “Think par Share” de recerca de dades por compartir els coneixements i els descobriments fets pel mateix alumne i després compartir-los amb el companys de classe. També vol participar amb la idea exposada de la “pedagogia inversa” és a dir que no sigui el professor qui proposa primerament els continguts de la matèria sinó que siguin els propis alumnes els qui se facin seus els continguts per a compartir-los i presentar-los als seus companys com a fruit de les seves recerques i de la oportunitat que la xarxa ofereix per a l’ampliació dels coneixements.
Cal que deixem clar que els alumnes, dividits en grups han de fer una recerca  dirigida a subtemes, no cal que tots cerquin totes les dades del tema, sinó que cada grup farà recerca de unes dades concretes que després compatirà  amb els companys. 
Així la tasca es repartirà en els següents punts que es repartiran el grups:
a.    El Judaisme: Història del poble d’Israel en cinc etapes. Patriarques; La terra Promesa; La Monarquia; Les conquestes de Grècia i Rama; la Diàspora i l’actualitat.
b.    Personatges importants del Judaisme. No més de 10 personatges al llarg de la Història.
c.     L’escriptura de la Bíblia
d.    Creences fonamentals del judaisme. El Poble elegit. Promesa. El Messies.
e.    Festes principals del judaisme.

 El resum dels continguts generals que vol treballar aquesta activitat s’emmarca en el currículum de secundària en els següents títols: 
                                              i.     Història de les religions.
                                            ii.     Les religions monoteistes: el Judaisme.
                                          iii.     La religió als nostres dies.
                                            iv.     La Bíblia. El món bíblic.

8.    ACTIVITATS PLANIFICADES: Seqüenciació de les activitats.
a.    Divisió de la classe per grups i organització de les recerques. Atribuïm a cada grup un dels continguts-guia de l’activitat per a facilitat la recerca a la xarxa dels mateixos.
b.    Feina per grups, amb els terminals dels ordinadors. Que cada alumne es faci càrrec de una part o dues de cada punt de recerca. Recerca de dades i anotació. La recerca és en vistes de fer un resum i després fer una presentació a cada grup que es pugui compartir entre tots. Aquesta presentació PPS ha de ser breu, unes 7-10 diapositives per grup, per tal de treballar els resums de les informacions que els alumnes vagin fent i aconseguir que els resultats es puguin presentar a la classe en una sessió.
c.     Elaboració de les presentacions en aquest període o sessió de classe.
d.    Presentació de les feines dels grups i activitat de avaluació de les feines i de l’activitat general.

9.    METODOLOGIA , MATERIALS I RECURSOS A UTILITZAR.
Per fer aquesta activitat es necessiten inevitablement:
a.    Mini portàtils del grup de la classe. Un per cada alumne. Sabem que hi ha centres que han anant substituint aquests mini-portàtils per tablets, això no és cap problema sempre i quan aquestes tablets tenguin el sofware necessari i accés a la xarxa. Aquesta és una eina ineludible, en cas de penúria es pot mirar de que no sigui una relació de un ordinador per alumne, però les tasques de recerca se fan més llargues en aquest cas i les presentacions s’han de replantejar quant a la seva extensió.
b.    Recursos de programes habituals de presentació de temes amb diapositives: Power Point o Prezi , altres similars.
c.     Convé tenir preparades, en cas de necessitat mentre els alumnes fan la recerca per grup, algunes pàgines web de referència perquè els alumnes que no troben el material que volguessin no es trobin perduts i desencantats. Proposam algunes per tenir a ma com a recursos auxiliars:
                                            ii.     https://www.amazon.es/Las-religiones-explicadas-los-niños/dp/8497540263
                                          iii.     http://files.redune.webnode.es/200000463-79c347abca/Breve%20Historia%20de%20las%20Religiones.pdf
                                            iv.     http://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/ecoblog/jmhergare/2013/10/04/las-5-grandes-religiones-en-el-mundo/
                                              v.     https://listas.20minutos.es/lista/personajes-del-antiguo-testamento-y-evangelios-426405/
com aquestes hi ha bastantes a l’abast d’una recerca bàsica per posar-les al dia abans de començar l’activitat. 
d.    tenir una plantilla per a la confecció de grups per sorteig en cas de que aquesta part de l’activitat es vegi com a dificultosa –que els alumnes facin grups entre els amics; que deixin a part a algun alumne amb dificultats, etc- la imparcialitat de la composició ha de quedar clara des del principi.
Alumne.

Alumne.

Alumne.

Alumne.

Alumne.

Alumne.

Alumne.

Alumne.


Alumne.

Alumne.

Alumne.

Alumne.

Alumne.

Alumne.

Alumne.


Alumne.

Alumne.

Alumne.

Alumne.

Alumne.

Alumne.

Alumne.


Alumne.

Alumne.

Alumne.

Alumne.

Alumne.

Alumne.


e.    Tenir una plantilla per a l’avaluació de l’activitat en grup. Proposam un model semblant a aquest: 
AVALUACIÓ DE L’ACTIVITAT: EL MON DE LES RELIGIONS EL JUDAISME
Proposa una puntuació de l’activitat realitzada segons hagis treballat en el grup i t’hagis sentit:
INDIVIDUAL: 



He treballat bé en el grup
He trobat dades
He format part de la presentació
Ha resultat profitós
Si
No
Si
No
Si
No
Si
no
EN GRUP:



Puntua l’activitat si t’has sentit fent aquesta activitat
Molt bé


Normal

malament




10. ESTANDARDS D’APRENENTATGE: Proposam aquest que el professor, amb observació ha de tenir en compta al llarg de l’activitat:
1
L’alumne sap organitzar-se i treballa en grup.
2
Cerca informació vàlida a la xarxa i sap compartir-la amb els companys de grup.
3
Identifica personatges importants de la Bíblia i les seves dades fonamentals.
4
Sap cercar i identificar els components bàsics de la religió jueva i els saps resumir.
5
Resol els problemes senzills d’organitzar una presentació.
6
Presenta de manera solvent en el grup classe el seu treball.
7
Sap valorar el treball dels altres i en mostra respecte.



10. AVALUACIÓ. Hi ha dues línies de l’avaluació de l’activitat: una que es fa amb els alumnes i que se proposa amb la plantilla de l’apartat 8 que n’és la principal i després hi ha la del professor que ha de valorar, a demés, com a producte de l’observació i els resultats de la tasca de cada grup i de cada alumne individual. Aquesta valoració se fa com a colofó final i com a felicitació per la tasca ben feta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.